איך נעזור לילד עם דחיית סיפוקים ותגובה אימפולסיבית
למה שליטה עצמית היא כל כך קשה עבור כמה ילדים?
מה הם הגורמים הבסיסיים לעיכוב האזורים המיומנים לביצוע ולתפקוד?
אתה רואה שהילד…
לא יכול לעשות הפסקה כשהוא עסוק (אפילו מתאפק לעשות צרכים)
אומר דברים בכיתה כדי לנסות להצחיק את כולם,
לא מודע לסכנות
הוא מפריע, לוקח דברים שאינם שייכים לו
פוגע באחיו.
האם כל אלה נשמעים מוכרים?
עבור ילדים צעירים, אלו פעולות אימפולסיבית אופייניות. עם זאת, כשהם מתפתחים יש להם יכולות קוגניטיביות,
והאימפולסיביות בדרך כלל פוחתת.
ילדים גדולים מסוגלים לקבוע תגובות מתאימות לסביבה. אז, למה חלק מהילדים (וגם מבוגרים!) נראים חסרי יכולת לבלום?
הנה סיטואציה שבטוח חוויתם אותה:
אתם בטלפון,
הילדים שלך מדברים אליך
לפעמים נלחמים אחד בשני,
התבשיל על הגז רותח,
הכלב נובח,
וחצי מילדי השכונה מצלצלים בפעמון.
מרגישים את העומס החושי?
זה יכול להיות קשה לווסת את כל המידע הזה. המראות, הצלילים, הריחות ולהגיב לאחד ה״משברים".
מה אנחנו עושים בדרך כלל?
אנו מגיבים בתסכול, אולי צועקים, למרות שבדרך כלל אנחנו מגיבים אחרת.
פעולות אימפולסיבית קורות כאשר המערכות שלנו נמצאות בעומס. עבור ילדים עם בעיות בעיבוד חושי,
זה יכול להיות בכל מצב, בכל יום.
תבדקו אלו אסטרטגיות "עובדות" עבור הילד שלכם:
1. מכיוון שכל ילד הוא ייחודי וכל מצב הוא שונה, קשה לבוא עם פתרון מהיר שיעזור בכל מצב.
אחת השיטות הטובות ביותר כדי להיות מוכן לטיפול בבעיות שליטה בדחפים הוא להעריך מה שקרה בעבר.
לדוגמא, אם הילד רץ קדימה ועבר לבד בתוך חניון מלא מכוניות, נברר מה קרה לפני כן? מה הילד רצה לראות או לשמוע?
מה היו הרגשות של הילד? לבדוק ולקחת את כל זה בחשבון.
2. להבא, אפשר לבדוק את אחת האסטרטגיות הבאות, מה מתאים יותר:
עצירה לפני הכניסה לחניון ולעבור ביחד עם הילד על הנהלים הנכונים.
חיבוק לפני הכניסה לחניון,
מילה או משפט שהיא רמז מקובל "עצור בטרם תעבור"
לשיר שיר ביחד תוך כדי הליכה….האפשרויות הן אינסופיות!
3. לדבר עם הילד על האירוע, האם זה היה מהלך מוצלח, האם הטריקים עזרו במצב הזה? מה עבד? מה לא עבד?
מה אנחנו יכולים לנסות בפעם הבאה?
4. לעזור לילד לארגן ולפרש מידע מהחושים שלנו ומהסביבה. תהליך זה מאפשר לנו לסנן כמה מידע מיותר,
כך שנוכל להשתתף במה שחשוב ובכך למנוע מצבים בעייתיים.
5. ידע של סטנדרטים. זה עשוי לכלול כללים בכיתה, כללים של החברה, כללים של תקשורת, סטנדרטים אישיים, והנחיות מוסריות.
6. אחד הדברים החשובים זה ללמד להאיט. הנה מספר רעיונות :
לשחק במשחק הפסלים, להסתובב בחדר עם מוזיקה ולתרגל לעצור ולעמוד כמו פסל.
ניהול מטרות לפי רשימה לחלק, כל מטרה למשימות קטנות בדרך אליה ולהקטין עומס ולהגדיל את הזמן כדי להשלים משימות.
להורדה מודל להגיע למטרה ולהצליח
לצייר עם מוזיקה במשך 10 דקות בלי לקום ובלי לדבר.
כל פרק זמן לעצור ולעשות מספר תרגילי מתיחות.
ללמד את הילדים לא להגיב במצבי לחץ וללמד אותם את מודל פתרון הבעיות – להורדה
7. שליטה עצמית וריסון הדחפים מחייבת למידה איך לעזור לילד עם המחשבות שלו והרגשות בכל מצב נתון.
8. ניהול לוח זמנים במיצג חזותי, רשימה כתובה או טבלת זמנים. לוח שולחני לניהול זמן.
9. לספר לילד סיפורים חברתיים וחיזוי אינטראקציות חברתיות.
זכרו שזה לוקח זמן, כמו רכיבה על אופניים כדי שבסוף זה יופנם אוטומטי.
יום יום אנחנו נתקלים בחוסר יכולת לדחות סיפוקים, הילד חייב לדבר איתנו בדיוק כשאנחנו בטלפון (בתקווה שאתם לא בטלפון כל הזמן),
הוא רעב עכשיו, למרות שאכל לפני חצי שעה (טוב זה השעמום, כבר הבנו), הוא חוטף או לוקח, הוא דוחף או מרביץ,
הוא משתלט על המשחק כשהוא משחק עם חבר… קחו כל אירוע כזה ותהפכו אותו לאירוע ותבנו לו אסטרטגיה ביחד עם הילד.